Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the add-search-to-menu domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the happy-elementor-addons domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /wp-includes/functions.php on line 6121
Realizacja zajęć laboratoryjnych na uczelniach wyższych w ramach projektu “Energia kompetencji – Energia sukcesu zawodowego” – Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Leśnej Podlaskiej

Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Leśnej Podlaskiej

ZESPÓŁ SZKÓŁ CENTRUM KSZTAŁCENIA ROLNICZEGO IM. WINCENTEGO WITOSA W LEŚNEJ PODLASKIEJ

Logo Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Logo Sieci Szkół Rolniczych MRiRW

Realizacja zajęć laboratoryjnych na uczelniach wyższych w ramach projektu “Energia kompetencji – Energia sukcesu zawodowego”

Realizacja zajęć laboratoryjnych na uczelniach wyższych w Warszawie, Poznaniu i Siedlcach to kolejne z działań jakie podjęliśmy w ramach projektu „Energia kompetencji – Energia sukcesu zawodowego”.

W wykładach, warsztatach i ćwiczeniach laboratoryjnych wzięli udział uczniowie klas IV i III kształcący się w zawodach: technik mechanizacji rolnictwa i technik żywienia i usług gastronomicznych.

Uczelnie, które przygotowały i przeprowadziły zajęcia to:

1. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

– Wydział Nauk o Żywieniu i Konsumpcji
– Wydział Inżynierii Produkcji

2. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

– Wydział Rolnictwa i Bioinżynierii

3. Uniwersytet Przyrodniczo – Humanistyczny w Siedlcach

– Instytut Nauk o Zdrowiu.

Młodzież kształcąca się w zawodzie: technik mechanizacji rolnictwa uczestniczyła m. in. w wykładzie dr inż. Dariusza Czekalskiego (SGGW): „Technologia Energii Odnawialnych w Polsce”,  odwiedziła Zakład Gospodarki Energetycznej, gdzie na potrzeby naukowo-dydaktyczne powstało laboratorium niekonwencjonalnych technik grzewczych. Ponadto dr inż. Dariusz Czekalski przedstawił unikalne stanowisko do badań sprężarkowej pompy ciepła typu woda/woda, a także stanowiska z układami grzewczymi zasilanymi z pomp ciepła korzystających np. z powietrza jako źródła energii. Kolejnym punktem zajęć w SGGW było odwiedzenie laboratorium Katedry Maszyn Rolniczych i Leśnych, gdzie dr hab. inż. Jarosław Chlebowski zapoznał uczniów z działaniem systemu udojowego VMS zapewniającym monitorowanie parametrów pracy robota udojowego podczas symulowanego doju oraz umożliwiającym analizę rzeczywistych danych uzyskanych podczas pozyskiwania mleka w gospodarstwach rolnych. Równie ciekawie wyglądał pobyt na Wydziale Rolnictwa i Bioinżynierii UP w Poznaniu. Uczniowie uczestniczyli w wykładach dr inż. Mirosława Czechlowskiego: ” Bioenergetyka i alternatywne źródła zasilania”, mgr inż. Kamila Kozłowskiego:” Biogazownie i biogaz” oraz dr inż. Janiny Rudowicz-Nawrockiej: „Wykorzystanie technologii informatycznych w produkcji roślinnej i zwierzęcej”. Ponadto młodzież odwiedziła  Siedzibę i Centrum Szkoleniowe John Deere Polska, gdzie mgr inż. Karol Zgierski przedstawił produkty i rozwiązania konstrukcyjne John Deere, a także Centrum Szkoleniowe Claas Polska, gdzie uczniowie zapoznali się z nowoczesnymi rozwiązaniami w budowie ciągników, ładowarek i kombajnów zbożowych oraz inteligentnymi  rozwiązaniami rolnictwa precyzyjnego rozwijanymi w firmie Claas.

W równie interesujących wykładach i warsztatach uczestniczyli uczniowie kształcący się w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych. Warszawska SGGW zaproponowała m. in. wykład dr inż. Katarzyny Kozłowskiej i dr inż. Elżbiety Wierzbickiej: „Wybrane aspekty toksykologiczne stosowania dodatków w żywności”. W części warsztatowej uczniowie rozpoznawali barwniki, wskazywali produkty spożywcze, do których nie można stosować dodatków, identyfikowali barwniki i substancje barwiące na podstawie etykiet wybranych produktów spożywczych.

Natomiast pracownicy naukowi Instytutu Nauk o Zdrowiu UPH w Siedlcach przedstawili tematykę dotyczącą zapobiegania chorobom żywieniowo-zakaźnym. I tak dr Aneta Frankowska – Maciejewska wprowadziła uczniów w temat „Drobnoustrojów chorobotwórczych przenoszonych przez żywność”. Przedstawiła rodzaje mikroorganizmów chorobotwórczych wywołujących różne choroby oraz podkreśliła znaczenie badań mikrobiologicznych mięsa. W dalszej części dr hab. Elżbieta Krzęcio-Nieczyporuk omówiła zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Szczególnie dużo emocji wśród młodzieży wywołały warsztaty polegające na wyznaczeniu CCP (krytycznych punktów kontroli) przeprowadzone przez dr inż. Elżbietę Horoszewicz i dr hab. Halinę Sieczkowską. Uczniowie mieli za zadanie zidentyfikować zagrożenia, określić działania prewencyjne, oszacować poziom ryzyka a następnie wyznaczyć CCP.

Wizyta na  uczelniach była dla młodzieży doskonałą okazją na poszerzenie swoich kompetencji i umiejętności zawodowych, zapoznania się ze specyfiką i formą zajęć prowadzonych przez pracowników naukowo – dydaktycznych, a także nowoczesną bazą dydaktyczną odwiedzanych uczelni.

Dyrekcja, nauczyciele i uczniowie serdeczne dziękują Władzom  Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Uniwersytetu  Przyrodniczego w Poznaniu i Uniwersytetu Przyrodniczo – Humanistycznego w Siedlcach za profesjonalne przygotowanie i przeprowadzenie zajęć oraz miłe przyjęcie uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. W. Witosa w Leśnej Podlaskiej.

Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.